Generation Z και αγάπη: Ποιο είναι τελικά το μέλλον των σχέσεων;


Πώς διαμορφώνεται σήμερα το «ερωτικό τοπίο» μέσα από τις νέες συμπεριφορές και τους τρόπους που η συγκεκριμένη γενιά εκφράζει την αγάπη της;

Διαδικτυακές γνωριμίες, συναναστροφές, αυξημένη και εύκολη πρόσβαση σε porn channels, περιέργεια, εξερεύνηση, αναζήτηση (ανεξάρτητα από) σεξουαλικό προσανατολισμό, πολυγαμία αλλά και πίστη στη μονογαμία, το νέο συγκρούεται με το παλιό αλλά και το νέο αφομοιώνει πλευρές του παλιού όσον αφορά το συναίσθημα;

Σχέσεις δημιουργούνται και σχέσεις «χαλάνε» κάτω την πίεση και το βάρος της προσδοκίας αλλά και της εκπλήρωσης του ονείρου γύρω από το τι φαντάζεται κάποιος για την αγάπη. Σήμερα οι νέοι μας σχετίζονται με διαφορετικό τρόπο; Τι σημαίνει αγάπη για εκείνους; Πως την αντιλαμβάνονται;

Έρευνα του 2022 σε δείγμα 100 νεαρών Αυστραλών φαίνεται να δίνει νέα στοιχεία, όπου οι κανόνες όπως τους γνωρίζαμε φαίνεται να υποχωρούν υπό το πρίσμα της απελευθέρωσης αλλά και της απώλειας. Φυσικά, το βασικό πάθος και ο πόνος της αγάπης παραμένουν αναλλοίωτα σε χιλιετίες. Και ορισμένες πτυχές της σεξουαλικότητας που φαίνονται νέες, υπήρχαν πάντα, αν και με διαφορετικές ετικέτες ή επίπεδα κοινωνικής αποδοχής.

Ποιος μπορεί να αγαπήσει ποιον;

Οι συμπεριφορές των Gen Z συχνά μπερδεύονται ως προς το γιατί, το πώς, τι, πότε, με ποιον και πού, δυσκολεύουν τα ραντεβού και οι σχέσεις –ιδιαίτερα μετά την πανδημία– παρά την ευκολία της γρήγορης διαδικτυακής πρόσβασης σε πιθανούς ερωτικούς συντρόφους.

Σύμφωνα με την ερευνήτρια Pinkerton, πολλοί νέοι έχουν σταματήσει να βγαίνουν ραντεβού – και κάποιοι δεν ξεκινούν ποτέ. Κάποιοι κοιτάζουν στραβά τις εφαρμογές και κάποιοι τις έχουν βαρεθεί ενώ κάποιοι άλλοι απλώς έχουν κουραστεί και απογοητευτεί από την υπερπροσφορά, την πληθώρα και το «καινούργιο». Η διαφορά είναι ότι σήμερα, η GenZ μιλάει πολύ πιο ελεύθερα για θέματα που σε προηγούμενες γενιές ήταν ταμπού αλλά δείχνει να έχει και μεγαλύτερη οικολογική συνείδηση.

Κάποιοι απλά αρέσκονται στο να «παίζουν» μέσα από διαδικτυακές εφαρμογές γνωριμιών, να συζητούν χωρίς όμως να συναντώνται από κοντά, σαν να είναι άλλο ένα παιχνίδι στον υπολογιστή. Άλλοι αγχώνονται στην ιδέα ενός ραντεβού από κοντά. Άλλοι επιζητούν το σεξ μαζί με την διατήρηση της φιλίας αλλά όχι την σχέση. Άλλοι αναζητούν συντρόφους με στόχους και πλάνο ζωής, οικονομικά ανεξάρτητους. Κάποιοι αναζητούν κάτι προσωρινό και κάποιοι μία σχέση ζωής…

Θέλουν να νιώσουν ξεχωριστοί, να μάθουν να αγαπούν, βάζοντας τελικά τις συναισθηματικές ανάγκες ψηλά στη λίστα με τις προτεραιότητες τους.

Gen Z και Άγιος Βαλεντίνος

Η προσέγγιση της Gen Z δεν είναι τόσο παραδοσιακή όσο στις προηγούμενες γενιές, δεν θεωρούνται πολύ ρομαντικοί αλλά και δεν πιέζονται να αποκτήσουν σύντροφο για την ημέρα των ερωτευμένων στις 14 Φεβρουαρίου. Σαν να προσπαθεί η συγκεκριμένη γενιά να πάει ακόμα πιο μακριά αυτή την εναλλακτική προσέγγιση. Τα δεδομένα μας δείχνουν ότι η Gen Z ακολουθεί διαφορετικές προσεγγίσεις. Αρκετοί προτιμούν να περάσουν την ημέρα αυτή με φίλους-κυρίως οι γυναίκες, παρά με κάποιον που βγαίνουν ή γιορτάζοντας την single συναισθηματική τους κατάσταση.

Η Gen Z όχι μόνο δεν πιστεύει ότι χρειάζεται να βρίσκεται σε σχέση για να γιορτάσει την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, αλλά τη μετατρέπει ενεργά σε ημέρα φιλίας.

Μάλιστα, προτιμά από to 2010 περίπου να την ονομάσει Galentine αντί για Valentineday. Όσον αφορά στην αγορά δώρων, είναι πιο πιθανό να αγοράσουν ένα δώρο για τους φίλους.

Δεν είναι τυχαίο που διάφορα brands προσεγγίζουν την συγκεκριμένη γενιά λανσάροντας διάφορα «τσιτάτα» με προιόντα «wedding-free» αποκλειστικά για single άτομα, ώστε να συγκεντρώσουν τις δικές τους λίστες επιθυμιών, από ρούχα μέχρι είδη σπιτιού ακόμα και αλκοόλ. Σύμφωνα με τον ανώτερο διευθυντή μάρκας αλκοολούχων ποτών, το brand “The Registry for Me” θέλει να προσεγγίσει άτομα «όπως ποτέ πριν, ανεξάρτητα από τον τρόπο ζωής. Είναι το ερωτικό μας γράμμα προς τους singles παντού». Εταιρεία με ταξίδια αναψυχής, προώθησε ένα πακέτο απόδρασης για την Galentine’s Day με θέμα τα Πάρκα και η Αναψυχή για γυναίκες που θέλουν να περιποιηθούν τον εαυτό τους.

Το “Me time” είναι το νέο ραντεβού

Αρκετοί Gen Z προτιμούν να περάσουν μόνοι τους την συγκεκριμένη ημέρα, γιορτάζοντας με τον …εαυτό τους! Κάποιοι από τους νέους 18-24 ετών που δεν θα γιορτάσουν την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, θα επιδοθούν σε κάποια φροντίδα του εαυτού τους, έναν δώρο, μία μοναχική βόλτα. Και πάλι αρκετά brands φαίνεται να προσπαθούν να βρουν νέους καταναλωτές ανάμεσά τους οδηγούς και συστάσεις για τον εορτασμό, λιχουδιές, σπα στο σπίτι ή συλλογή περιποίησης εαυτού και προσωπικής χαλάρωσης.

Σοκολάτες, γλυκά και φαγητά

Η GenZ είναι πιθανό να γιορτάσει αυτή την ημέρα με σοκολάτες, γλυκά και φαγητά, στέλνοντας κάρτες για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου και είναι πιθανό να δημοσιεύσει μια ανάρτηση για την συγκεκριμένη ημέρα στα social media. Τα hashtags όπως #valentines και #valentinesday αλλά και #galentines και #galentinesday στο TikTok και άλλες εφαρμογές έχουν εκατομμύρια προβολές με βίντεο γεμάτα νεαρούς χρήστες που δείχνουν πώς γιορτάζουν τις γιορτές. Αν και ακολουθούν μια κάπως διαφορετική προσέγγιση, εξακολουθούν να γιορτάζουν και να μοιράζονται… Άλλωστε το μοίρασμα μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πήρε τα πάνω του στα χρόνια της δικής τους γενιάς.

Ευχαριστούμε τη Μαρίνα Μόσχα, ψυχολόγο, MA Κλινικής Ψυχολογίας, ψυχοθεραπεύτρια και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Αγωγής Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας
https://marinamoscha.wordpress.com
https://www.facebook.com/marinamoscha

ΔΕΣ ΟΛΟ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΣΗΜΕΡΑ ΕΔΩ





Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *